måndag 19 december 2011

"Pick up and knit" - say what?!?

Vad tror du? Betyder "Pick up and knit"

  1. Plocka upp maskor och därefter sticka en rad räta maskor
  2. Plocka upp en maska som du därefter stickar rätt, plockar upp nästa osv.
  3. Plocka upp

Jag trodde 1. Som jag dessutom använde i två varianter, den ena varianten i höger ärm, den andra varianten i vänster ärm. 2 trodde jag i alla fall inte. När jag skulle sticka ena knapplinningen började jag fundera lite extra, för den engelska texten stämde liksom inte till 1. Så jag googlade och fann återigen en bra artikel på knitty. Och fann att rätt svar är 3. Nästa gång ska jag googla osäkerheter innan jag börjar sticka, inte när plagget är halvfärdigt.


Nå, det är inte troligt att någon kommer att upptäcka att jag stickat fel under ärmarna. Och att det dessutom blev fel på två olika sätt. Skulle det hända att någon trots allt upptäcker detta kommer vet jag att denne någon inte har ett liv.


Plockar upp maskor i knapplinningen. Notera hur jag enligt konstens alla regler har delat upp kanten i ett antal lika stora delar, så att det enklare ska bli en jämn fördelning av de upplockade maskorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar