fredag 23 december 2011


Ibland vill jag sticka mössor eller vantar. Ibland vill jag sticka tröjor eller koftor. Ibland vill jag sticka sjalar. Jag hade en sjal-dipp när jag började på min Levenwick, men när jag hittade mönstret på en liten Ginko Shoulderette var jag tvungen att testa. Mönstret lockade till en höstfärgad sjal att ha runt halsen, och jag maskade på ett orange Malabrigo Lace-garn som jag hade hemma.

Sjalen är i original trekantig, men eftersom jag gillar den månform som t.ex. Ishbel är stickad i "översatte" jag Ginko till en sådan böj. Månformen gör sjalen nättare att ha runt halsen under en vinterjacka. Sjalen stickade jag med enbart en mönsterrepetition av två orsaker. Den första var att jag uppskattade storleken att bli som den större storleken av Ishbel, vilket den knappt blev. Den andra orsaken var att jag tvekade på om garnet skulle räcka till två mönsterrepetitioner. 16 g av totalt 50g återstod när sjalen var avmaskad. Jag är osäker på om 16 g räcker till ytterligare en mönsterrepetition, så det kollar jag genom att sticka ytterligare en Ginko till min äldsta dotter, denna gång i glatt vårigt gult garn.

Garn: Malabrigo Lace Rhodesian, ca 35 g
Stickor: 4 mm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar