söndag 18 december 2011

I-cordavmaskning / I-cord bind off

Tröjärmarna på Levenwick ska avmaskas med en i-cord. Jag har hört att "i" i "i-cord" står för "idiot", dvs. att detta ska vara en idiotsäker metod. Man kan både börja ett arbete med en ren i-cord, eller som i det här fallet, avsluta med en i-cord. Varför man ska blanda in fula ord i detta arbete vet jag inte, men allt som man inte kan är ju naturligtvis svårt, varför det är bra med en bra tutorial.

Detta är i-corden på den andra tröjärmen. Jag arbetar den från avigsidan. Den första ärmen arbetade jag av från rätsidan. I mitt tycke blir i-corden finare när jag arbetar av den från avigan, vilket jag ska komma ihåg när jag gör en annan i-cordavmaskning. Resultatet blir då naturligtvis att avmaskningarna skiljer sig något åt mellan höger och vänster ärm, men man måste studera dem väldigt noga för att se skillnaden.

I övrigt uppskattar jag denna avmaskningsmetod, tröjärmarna ser proffsiga ut. En vanlig avmaskning ser gärna för hemmagjord ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar