måndag 13 februari 2012

Strumpstickor vs. Magic Loop


Nu har jag stickat två ärmar till Temari Kimonon till Lillan. Den ena stickade jag med Magic Loop-metoden (den övre på bilden). Den andra stickade jag med strumpstickor (den nedre på bilden). Båda stickade jag med Knit Pro Symphonie Wood stickor storlek 3.5 mm. Rundstickan är en utbytbar variant.

Det syns inte så bra på bilden, men ärmen stickad med magic loop är ca 5-8 mm bredare än den stickad på strumpstickorna, trots att jag var väldigt noga med skarvarna. För samma längt upp till armhålan krävdes det tre fler varv med strumstickeärmen. Dessutom är ärmen stickad med strumpstickor mycket slätare och jämnare än den stickad med magic loop (och det är väldigt svårt att fånga på bild med de kameror som står till buds just nu, tyvärr).

Jag föredrar faktiskt att sticka med strumpstickor. Och nu får jag också ett litet "bevis" på att jag också får bättre resultat med strumpstickorna. Undantaget är om jag stickar aviga maskor, dessa blir bättre med magic loop. Ärmarna på min Levenwick är stickade med magic loop, men då var ju både stickorna och garnet tjockare, och jag tror att det finns en gräns någonstans vid 4 mm där magic loop ger för mycket "slitningar" där man drar igenom kabeln, i allafall när man som jag stickar med Knit Pros ganska stela kablar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar