onsdag 15 februari 2012

Noros Kureyon Sock eller Silkgarden Sock


Jag ska äntligen lära mig sticka näverstickning! Och äntligen ska jag få sticka Helylles Näverstickade sjal med tofsar, som jag köpte på samma gång den lades ut på ravelry. Nu har jag det angenäma problemet vilket garn jag ska välja till näverstickningen.

Jag har lovat min vän AnKa att jag ska välja ett garn utanför min box, dvs. det ska inte vara brunt, orange, petrol osv (dvs. de färger som det mesta jag bloggat om hittills skapats i). Eftersom det är en rätt stor sjal, som troligen kommer ta mycket tid att göra, vill jag kosta på mig ett riktigt lyxigt garn, och jag vill faktiskt sticka i Noro. Ovan är tre läckra kombinationer av Kureyon Sock. Det skulle gå två nystan av detta garn till sjalen, och materialet är lammull (och nylon).





Eller så väljer jag Silkgarden Sock, som är lite tjockare, och kräver 3 nystan. Materialet är härliga lammull, silke och mohair (och nylon). Lyxigare och dyrare.



Och när jag väl har stickat min näverstickade sjal outside the box ska jag sticka en inside box med följande färg:



Till hösten. Kanske.




2 kommentarer:

  1. Svårt men angenämt val det här.
    I dag i butiken var jag ju säker på vilket jag tyckte att du skulle välja men nu när jag ser dem igen är jag osäker. Men tror fortfarande på harmonierande färger, inte allt för mycket sticktant m.a.o.

    p.s. det skall vara ett stort K i mitt nick d.s

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry.

      Ja, jag var nog rätt bestämd där, men eftersom jag känner mig själv så ville jag ha lite tid att bestämma mig på (och kolla upp hur många nystan av det tjockare garnet jag behövde).

      Jag såg den milda grönrosa uppstickad i näverstickning på en bild, och det var absolut alldeles lagom mycket (lite) rosa i den. Fast jag skulle gärna vilja ha silkesvarianten ändå... även om den kanske blir lite tjock.

      Radera