fredag 10 februari 2012

Födelsedagspresent


Stora lillasyster fyller år idag. Länge har hon önskat sig en sån väska som ingick i boken Sy! av Cath Kidston, en bok som storasyster fick på sin födelsedag. Hon har önskat sig väskan i typ hela sitt liv, och vansinnigt mycket. Inte för att Stora lillasyster har sagt det till mig förrän häromdagen, när hon hittade tyg i mitt syrum, som väskan tydligen skulle sys i (Kommunikationsproblem? Disträ mamma?). Nå, det var väl en trevlig idé, fast jag kan nu i efterhand tycka att jag väntade lite väl länge med att genomföra idén. Jag sydde väskan igår, med stor hjälp av storasyster som passade lillan i flera timmar medan jag sydde. För naturligtvis tänke lillan INTE sova så länge som hon brukar. Det var på håret att jag hann, men det gjorde jag.


Storasyster hade tack och lov ett litet knappförråd, så jag slapp lägga tid på att handla de tre knappar som väskan kräver. Turligt nog var knapparna hett eftertraktade av födelsedagsbarnet, så att det var tre uddaknappar gjorde absolut ingenting. En lapp med Stora lillasysters namn påbroderat fick kröna verket, gjord av likadant tyg som fick bli insidans linning på väskan.


Ungefär tre timmar tog det, inkluderat mönsterritning, broderi, barnskrik och sånt. Det som slog mig var att väskan är i perfekt storlek för att användas till mindre stickprojekt, en garngömma eller stickväska helt enkelt. Så jag ska nog sy mig en till mig själv så småningom.

Boken är en trevlig bekantskap, ganska lagom för en syintresserad tioåring att inspireras av. Och, som sagt, kan man som vuxen hitta inspiration och användbara, enkla mönster i den.

Vad tyckte Stora lillasyster då? Jo, hon blev jätteglad, och mäkta imponerad att jag hann sy den igår!

2 kommentarer:

  1. En så fin present, förstår att hon blev glad! Och vilken duktig storasyster som ställde upp som tålmodig barnvakt.
    Det där blommiga tyget är underbart. Kanske är det det vi skall ja som stolsdynor i relaxen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyget är trevligt. IKEA. Det randiga säljs ut just nu, om det ens finns kvar. Det var annars en favorit för mig vad gäller detaljer. Kvliteten är hög för att vara IKEA och ha ett så bra meterpris. Men jag såg också ett jättefint tjockt rosentyg där, som jag funderade på att köpa (men köpte inte just då). Både i rosa och gråskala. Det kanske är något för er relax?

      Storasyster är en pärla! (Ja, alla systrar förstås, men Storasyster hjälper mig verkligen, och avlastar mig ofta). Jag får ofta tänka att jag måste låta bli att ta hennes hjälp för mycket, för hon är trots allt ganska liten fortfarande.

      Radera