lördag 4 februari 2012

Levenwickprojektet


Äntligen är den färdig! Min första Levenwick, i Rowan Silky Tweed. OK, jag tror faktiskt det är mitt första färdigställda stickade plagg i vuxenstorlek någonsin. Det ni!

Det gick åt sex nystan, fast det enligt stickprovet och mönstret borde ha dragit sju nystan. Antingen har jag med stigande stickvana börjat sticka fastare, eller så är garner inte helt kompatibla, även om man tror att man beräknat rätt utifrån originalgarn och ersättningsgarn. Det får mig att undra vad man ska ha stickprover till..

Påmaskningen på kragen är lite för hård. Jag använde en 2 storlekar större sticka, maskade på löst men använde det där gamla vanliga sättet, när man gör öglor runt tummen och pekfingret. När jag maskade på för att sticka höger musselmönstrade kant hade jag lärt mig ett annat påmaskningssätt, ett där man använder en virknål och en sticka. Den blev mycket mer elastisk, och nästa gång jag stickar en Levenwick ska jag använda den även på kragen, det kommer att bli mycket mycket bättre.

Men just nu är jag bara så himla sjukt nöjd!


3 kommentarer:

  1. Sjukt nöjd skall du absolut vara!
    Den blev ju superfin. Jag är grymt imponerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Nu ska jag hitta någon passande tröja att ha under, sedan ska den användas! Det kanske till och med är så att du blir sugen på att sticka en sådan?

      Radera
  2. Wow! Vad fin kofta. Jag är väldigt imponerad. Under den skulle du ha en snygg klänning :-) Jag önskar att jag orkade sticka mer än snabba sjalar.

    SvaraRadera