söndag 26 februari 2012

Att vila i sin stickning? Bah. Nu har jag två kabelrapporter kvar, och det är verkligen som att springa den sista milen i ett maraton. Inte för att jag har sprungit ett maraton, men jag kan föreställa mig det. Det hänger på pannbenet. Så, enough said, nu är det dags för en motivationshöjare. Alltså börjar jag med min härligt gröna god morgontröja! En timme i eftermiddag har jag fått egentid. Här följer bildrapporten från denna mycket efterlängtade timme (och nu måste jag verkligen fixa batteriladdaren till min riktiga kamera, beklagar bildkvaliteten!):
Mönster och härvor
Nystat garn och fjärilspärlor, som ska bli armband till tröjan.    


Stickfasthetsprov.






Garnet är tjock merino. Frågan är (och om du vet får du gärna hjälpa mig!) om jag ska räkna med att tröjan töjer sig i det materialet? Med den rekommenderade stickan får jag något fler maskor än stickfastheten anger (ca 16 istället för 14 på 10 cm). För i mönstret står det att man måste sträcka arbetet ordentligt (på höjden) innan man mäter det. Däremot står det inget om bredden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar