tisdag 31 januari 2012

Temari Kimono-projektet


Väntar fortfarande på mönstret från fyberspates, men kunde inte hålla mig från att kolla in garner till koftan i helgen. Eftersom jag var dumsnål, beställde jag inte garner tillsammans med mönsterboken. Jag fick för mig att garnet i Storbritannien var dyrt. Å andra sidan är det inte helt lätt att hitta ett alpaca-silkesgarn, som var det som användes i mönstret (och nu när jag länkade dit såg jag att det faktiskt var ett merino-silkegarn. Duh!). Drops har en variant, så jag köpte garn därifrån. Tänkte ju egentligen köpa Drops Alpaca, men kände att det vore roligare att sticka en kofta i ett material som även funkar bra under den varmare årstiden, så valet förr alltså på Drops BabyAlpaca Silk. Det trista med dessa babygarner är att urvalet av färger är otroligt begränsat, och färgskalan är enbart pastelliga nyfödd-bebisfärger. Trist. Särskilt när de rena Alpacagarnerna finns i så många otroligt vackra och färgstarka versioner.

Efter att under stor vånda äntligen köpt ett utav BabyAlpaca Silk-garnerna, hittade jag en body till dottern som jag bara inte kunde motstå. En färgglad motorcykelmönstrad body, som gjord för pappas flicka. Och helt plötsligt framstod det nyinköpta garnet ännu mesigare.


Vilket tur då att jag på Garnverket hittade ett "Köp 4, betala för 3"-erbjudande av ett alpacagarn av ännu bättre kvalitet, med den rätta kraftiga petrolfärgen jag tycker så mycket om! Priset var ungefär det som jag skulle ha betalt för garnet från fyberspates, om inte t.o.m. mer. Och den läxa jag har lärt mig är att inte vara dumsnål. Det lönar sig inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar