onsdag 11 januari 2012

Om konsten att få ändan ur...


Jag älskar böcker. Jag älskar att köpa böcker. Så, eftersom jag inte vill riskera att Dandanells bok om tvåändsstickning helt plötsligt tar slut och jag blir tvungen att leta efter den på antikvariat eller på blocket, fick jag äntligen ändan ur och beställde den från Adlibris. Samtidigt passade jag på att beställa Karins broderier, en bok som jag tänkt låna på biblioteket en längre tid, men inte heller där fått ändan ur. Jag insåg att jag troligen kommer att vilja handla den efter att ha gluttat i den lånemässigt, så jag hoppade över lånesteget och klickade in även den boken till mitt kreativa bibliotek.

Jag ser dessa två som en bra kombination, tvåändsstickade vantar lämpar sig väldigt väl till broderier. Broderierna i Karins broderier känns inspirerande och uppdaterade, och, något som jag uppskattar enormt, alldeles alldeles fria!

När man har haft en tung period kan det vara svårt att kosta på sig "gladgrejor". Just då är konsten att få ändan ur väldigt viktig, för att få tillgång till saker eller miljöer som gör mig glad är precis vad jag behöver! Därför kommer vår säng numera att prydas av glada sängkläder, fyndade på Jysk!

Det vänstraste påslakanet är härmed inköpt och kommer att inspirera mig till tapetköp och färgsättning i sovrummet.

4 kommentarer:

  1. Härligt med shopping. Jag får väl komma och bläddra lite i dina böcker :-)
    väldigt fina påslakan!

    SvaraRadera
  2. Du är så välkommen att kika i böckerna! Fick sådan inspiration till mina vantar på G att ena vanten är nästan färdig. Det fanns lite femtiotalsinspirerade broderier i boken som jag funderar på att utveckla lite för att passa mina vantar. /Emma

    SvaraRadera
  3. Hej Emma! Såg en kommentar du skrivit på "Clara stickar" om att sticka Beatnik uppifrån och ned. Flätmönster går utmärkt att sticka upp- och ned , har jag erfarit. Det viktiga är att komma ihåg att läsa diagrammen uppifrån- och ned och från vänster till höger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Matilda! Vad bra att det funkar så! Det skulle ju bli trist att sticka något som ser uppochned ut. Det får bli mitt stora vårprojekt tror jag bestämt!

      Radera