torsdag 19 januari 2012

Hoo-Hooo!



Några koppar kaffe senare var jag redo att montera knapparna. Eftersom jag inte blockat tröjan (och det kanske inte bara var därför) var det svårt att placera knapparna exakt likadant på alla ugglor. Vissa blev därför vindögda, men jag är inte den som är den, jag diskriminerar inte vindögda ugglor.

Knapparna "ställde" jag, så att skåran påminner om pupiller. Ett par knappar fick istället ligga ner, och monterades med tråd i avvikande färg, så att den såg lite mer trött ut. Egentligen hade jag tänkt använda ett par knappar i avvikande färg, men dels hittade jag inga som kändes bra, dels stod en frusen make med barnvagn utanför affären där jag handlade knappar, och hade mycket liten förståelse för hur viktigt knappvalet är för slutresultatet. Jag tycker ändå att det blev riktigt riktigt bra!

Nå, vad kostade kalaset? Jo, garnet var ett relativt spontant köp som gjordes när Drops hade rea på sina alpaca-garner, och per nystan betalade jag 20 kronor. Men jag tänkte fel i butiken, och köpte dubbelt så mycket garn som jag behövde (vilket jag f.ö. gjorde förra gången också). Nå, ett nystan fick ett nytt hem, och resten kan jag nog använda till en tvåfärgspatentstickad halsduk. Utöver garnet köpte jag även knappar för 112 kr. Så 192 kronor slutade tröjpriset på, och jag kan konstatera att sticka gör man inte för att spara pengar.

Om jag stickar denna tröja en gång till ska jag använda ett något tunnare garn, så att tröjan blir smidigare på en barnkropp. Jag har inget emot mönstret, men just nu känner jag att jag vill nog sticka något annat till Lillan nästa gång, än ytterligare en uggletröja. Gärna i Drops Alpaca, färg grönturkos. Det garnet har jag klämt på många gånger, men inte vetat vad jag ska göra av det.

Apropå ugglorna, så stickas de enkelt med en flätsticka. Jag vet inte hur svårt det kan bli att flätsticka, men denna tröja är väldigt enkel och flätstickning stickas enbart tre varv på hela tröjan. Lite trixigt med så tjockt garn, å andra sidan så är flätorna/ugglorna väldigt tydliga och fina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar