onsdag 25 januari 2012

Listor is also da shit


Var på jobbintervju igår. Alla intervjuer är så väldigt olika, så det är jättesvårt att vara helt förberedd på vilka frågor som kommer. Ett problem jag har i intervjusituationer är att jag blir väldigt tystlåten. Jag svarar rätt kort, och pratar egentligen bara när jag får en direkt fråga. Igår var jag dessutom oerhört trött. Jag har en dotter på knappt ett år och har inte sovit en hel natt sedan hon föddes. Hon vill fortfarande amma flera gånger per natt, sparkar på mig under natten plus att jag den senaste tiden har haft svårt att somna och somna om. När jag är trött blir jag ännu tystare. Förutsättningarna kunde alltså varit bättre.

Jag fick uppmaningen att med tre adjektiv beskriva mig själv. "Trött" var det första som poppade upp i mitt huvud, men som jag raskt insåg att det är nog inte ett adjektiv som en arbetsgivare vill höra. Så jag sa "Nyfiken" istället, och ändrade det raskt till "Vetgirig" som alla jobbcoacher säger att man ska säga. "Nyfiken" ger tydligen negativa vibbar, säger de. Jobbcoacherna alltså. Sedan sa jag "Glad", för jag är oftast väldigt glad när jag är på jobbet. Glad och positiv och initiativrik. Men jag ångrar att jag sa glad, för det finns så många fler adjektiv jag är som är positivt för ett jobb, kreativ till exempel, flexibel. Men OK, jag är ju en glad kollega, och det är ju bättre än sur och tvär.

Sist sa jag målmedveten. Jag vill verkligen jobba fram till ett avslut. Det är en stor styrka jag har. Och för att lättare kunna göra det sitter jag alltid med listor. Listor är min grej, och det var också något jag sa under intervjun. Det är så lätt att se framsteg när man gör listor, och känslan av att vara färdig med en lista är jätteskön.

Så, idag ska jag göra en sticklista. Jag har många projekt på gång, och jag vill vara färdig med två av tre pågående projekt innan jag börjar med kimonon till min lilla tjej. Pågående, aktuella stickprojekt är Levenwick, Ginkosjalen samt de tvåändsstickade vantarna. De två första ska vara klara!

Så, här är min lista (ordningen är inte av större vikt):
  • korrigera felaktig stickning på ginkosjalen
  • sticka färdigt ginkosjalen 
    • rapport 1
    • rapport 2
    • rapport 3
    • rapport 4
    • rita om sista varvet efter rapport 4 och sticka den
    • avmaskning
  • sticka linningen på Levenwick
  • fästa trådar
  • montera knapparna 
  • sticka fickan
  • använda Levenwick!

Och jobbet då? Ingen aning. Det kommer dröja månader innan de kommer till ett beslut, fick jag veta. Så jag släpper det nu och ser framåt. Och hoppas att vid nästa tillfälle så har jag en hel natts sömn i bagaget, för vem vill anställa något som ser ut och beter sig som sju svåra år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar