fredag 2 mars 2012

Det vackraste garnet



Näverstickning. Entrelac. Helylles avlånga näverstickade sjal med tofsar. Ja, nu har jag gått kursen i näverstickning hos Litet Nystan. En mycket trevlig och lärorik kväll, med Heléne som lärare.

Och inte gick jag utanför boxen när jag köpte garn. Jag blev dödsförtjust i Visjö Karamell Kåse (eller Kose), och köpte två härvor. 


Och inte trodde jag att jag skulle fastna så hårt i näverstickningsträsket, att jag redan hunnit några rutvarv. Karin, Litet Nystans ägare, hade rätt, det är lätt beroendeframkallande. "Bara en ruta till". "Nu när garnet är så vackert måste jag fortsätta". "Sjukt vackert garn, bara lite till".

Och garnet är verkligen vackert! Så vackra färger, och lite tweedkänsla har det. Jag är så nöjd att jag stannade i min box. För egentligen - varför stickar jag? Jo, för att göra mig själv glad. Och detta garn gör mig verkligen glad!

Jag stickar 8/16 istället för 10/20 maskor/rader, samt använder stickor nr 5 (ist.f. 3.5 mm). Nu får jag se ifall 2 härvor räcker för en stor sjal.

6 kommentarer:

  1. Hälsningar från din kursgranne på Näverstickningskursen! Snyggt garn!
    Själv samlar jag kraft inför att använda mina nya näverstickningskunskaper till denna sjal: http://www.ravelry.com/patterns/library/dianna
    Under tiden stickar jag en ruta till, och en till på sjalen jag började på kursen.
    //Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommer att bli jättefin i det garn du köpte!

      Men undrar om de blockat sönder sjalen på Ravelry? Den är alldeles för slät för att se näverstickad ut.

      Radera
    2. Jo, jag är lite fundersam på hela stickningen och blockningen. Men den ser så himla läcker ut på bilden! Nu har jag hittat en beskrivning på Patentstickning i två färger och nästa projekt blir nog en halsduk i Noro-garnet med svart kontrast! //Karin

      Radera
    3. Man kan ju tänka sig att bara ta löv-mönstret och sätta den på vilken generica-näverstickad sjal som helst, så blir det säkert finare.

      Kommer att bli en jättefin halsduk! Noro-garnerna är ju verkligen fantastiska.

      Radera
  2. Låter som om jag faktiskt missade någon när jag inte kunde gå på kursen altså. Men jag har haft en bra stickvecka jag också på mitt håll och du får väl lära mig, emma.

    jätte,jättefint gran. Fantastiska färger. Rätt val!

    SvaraRadera