söndag 18 november 2012

Jag har sagt det förr...


...och jag säger det igen. Man ska inte sticka på lördagar.

Hälsade på hos Litet Nystan igår. Sedan jag såg Liten Sergel hos fröken c har jag varit sugen på att sticka en egen variant av pickles.no's Vimpelgenser. Igår var det dags att kolla läget på garnval. Jag hade kollat in stickfasthet och vilket garnval man gjort på pickles (alpaca), jag hade även kollat in vad fröken c hade valt för garn (kampes 2-trådiga). Väl på plats kände jag inte för att använda ett kampesgarn till en tvååring, inte heller Drops Alpaca är så väldigt skoj, det är ju otroligt tunt och slinkigt, och "faller ihop" om man använder enbart alpaca i ett plagg. Mitt val blev därför Semilla fino, ett ullgarn med lite stuns i som känns mjukt mot huden.



Hela eftermiddagen och kvällen stickade jag sedan stickfasthetsprover. Men eftersom mönstret är på norska, jag ser (och därmed läser) lite dåligt samt att det var ju på en lördag, så missuppfattade jag stickfastheten jag skulle efterlikna 3 gånger! Om inte fyra, om man tänker att jag testade 3,5 mm två gånger (första gången repade jag upp eländet). Nå, tillslut kom jag på att jo - jag ska nog använda samma stickor som på mönstret - 4 mm. Duh.

Och nu på morgonen när jag köper mönstret inser jag att man i mönstret använt dubbelt alpacagarn!

Bah!

Nä, nu får det bli enkeltrådigt Semilla fino, det kommer att ge en tunn ulltröja som kommer vara smidig under en overall eller jacka, och därmed också lättanvänd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar